Mammas un tēti runā ar citām mammām un tētiem. Un agri vai vēlu saruna aiziet līdz tematam, ar ko nodarbojas viņu atvases. Kādiem vecākiem meita ir ārste. Citiem dēls ir jurists. Vēl kādiem meita strādā… pārdošanā.
Kādēļ sabiedrībā joprojām pret pārdošanu kā profesiju valda aizspriedumi?
Nu jau 8 gadus darbojos pārdošanas lauciņā. Laikam ejot, tiek izdomātas arvien jaunas stratēģijas, rīki un metodes, kā pārdot vairāk un ātrāk. Bet viena lieta tomēr paliek nemainīga. Pret pārdošanu kā nodarbošanos sabiedrībā joprojām valda vecmodīgi uzskati – “strādāt pārdošanā nozīmē uzbāzties, mēģināt kaut ko iesmērēt”. Nākas dzirdēt dažādas spilgtas metaforas. Arī, ka “pārdošanā labi ejot tiem, kam ir veikla mēle un kas spēj pierunāt cilvēkiem pilnas ausis”.
Atļaušos stingri iebilst šiem sabiedrībā valdošajiem stereotipiem. Pārdošana jau sen vairs nenozīmē “tirgot eskimosiem ledu”. Ja kāds joprojām dzīvo ar šādu skeptisku attieksmi, tad jāsaka, ka ir žēl, ka šim cilvēkam nav bijusi pieredze komunicēt ar labu pārdevēju.
Vai būt par pārdevēju vispār ir reāla profesija?
Jā, pārdošana ir reāla profesija. Tā ir arī svarīga jebkuras citas nodarbošanās sastāvdaļa. Iespējams, ka kāds ikdienas steigā nav par to domājis, bet pārdevēja profesija prasa ļoti lielu daudzpusību. Būt profesionālim pārdošanā nozīmē gan virkni svarīgu rakstura īpašību, gan arī daudz noderīgu tehnisku prasmju un iemaņu. Piemēram, emocionāla noturība pret atraidījumu, ar ko nākas saskarties ik dienas vai labas attieksmes saglabāšana pēc neproduktīvas sarunas ar potenciālo klientu. Kā arī spēja nodibināt kontaktu ar klientiem, uzdot labus jautājumus, aktīvi klausīties, izprast klienta vajadzības un mācēt piedāvāt risinājumus. Šo uzskaitījumu varētu turpināt vēl un vēl.
Ir 2 vienkārši soļi, ko mēs katrs varam darīt lietas labā, lai uzlabotu savas pārdošanas prasmes:
1. solis: atzīt pašam sev – neatkarīgi no tā, kur es strādāju un ko es daru, pārdošanas prasmes ir svarīgas arī man.
Ja kāds domā citādi, nemēģināšu pārliecināt par pretējo, vien uzjautāšu: kā tad Tu dabūji savu šībrīža darbu vai attiecību partneri? – Tieši tā, “pārdevi” sevi labāk par citiem kandidātiem.
2. solis: lūkot pēc veidiem, kā sevi pārdošanas jomā pilnveidot. Lasīt grāmatas. Klausīties podkāstus. Apmeklēt seminārus. Jautāt pēc padoma pieredzējušākiem draugiem vai kolēģiem.
Labā ziņa ir tā, ka neskatoties uz sabiedrības skepsi pret pārdevējiem, uzņēmumu vadītāji arvien vairāk atalgo darbiniekus ar labām pārdošanas prasmēm. Lielāka alga, bonusi, kā arī ātrāka izaugsme pa karjeras kāpnēm.
Kādēļ šī tēma man vispār ir svarīga?
Mans mērķis ir celt pārdevēja profesijas prestižu gan pašu pārdevēju, gan, jo īpaši, sabiedrības acīs. Ja arī Tev tas ir svarīgi un ir interesantas idejas, kā to darīt, dod ziņu.