2019. gadā vairākus mēnešus pavadīju Londonā. Darbojos pārdošanas konsultāciju un apmācību sfērā. Vienkāršiem vārdiem – palīdzēju uzņēmumiem izveidot un sakārtot pārdošanas procesus, kā arī apmācīju darbiniekus, kā pārdot labāk, ātrāk un vairāk.
Jau sākot ar pirmo darba nedēļu novēroju, ka ļoti liela daļa biznesu Londonā ir abstrakti un virtuāli. Nav taustāma produkta, ko paņemt rokās vai pakalpojuma, ko fiziski novērtēt. Ilustrēšu to ar kādu piemēru no ikdienas biznesa dzīves.
Konkrētajā situācijā palīdzēju kolēģim vadīt pārdošanas apmācības kādas kompānijas darbiniekiem. Vārds “pārdošana“ sabiedrībā daudziem joprojām nepatīk, tāpēc saucām to par “account development” – jaunu biznesa attiecību veidošanu. Konkrētais uzņēmums darbojās profesionālo pakalpojumu nozarē, un, uz ātru roku iegūglējot, parādījās, ka ikmēneša apgrozījums mērāms ar vismaz sešām nullēm. Zolīds un veiksmīgs uzņēmums. Mājaslapā viss skaisti uzrakstīts, parādīts. Bet aktuāls paliek jautājums – ko tad viņi reāli dara? No mājaslapas tā līdz galam arī nesapratu.
Kādā starpbrīdī jautāju kolēģim: “Klau, ko tad viņi īsti dara?” Viņš saka “Zini, es ar viņiem strādāju jau aptuveni 7 gadus, un arī es vienkāršiem vārdiem Tev izskaidrot nevaru.”
Tad kādā no nākamajām pauzēm aprunājos ar vairākiem šī uzņēmuma darbiniekiem. Jautāju: “Kā jūs ģimenē paskaidrojat savējiem, ko jūs darbā darāt?” Visi kā viens māja ar galvu un teica: “Mēs jau sen esam atmetuši ar roku, mēģinot izskaidrot, ko ikdienā darām! Esam centušies, bet tas ir pārāk abstrakti, lai viņi to saprastu.” Sanāk interesanta situācija – vīrs un bērni nemaz nezina un nesaprot, ko tad sieva darbā dara. Un otrādi.
Abstrakti, virtuāli un kompleksi biznesi šobrīd nu jau ir Londonas biznesa dzīves ikdiena un realitāte. Arvien mazāk paliek tādu, kuri rada reālu un fiziski taustāmu produktu.
Ko tas nozīmē?
Tas nozīmē to, ka ir jābūt arvien labākam pārdevējam, lai kaut ko tādu pārdotu.
Vēl nesen pārdošana bija samērā vienkārša. Visi produkti un pakalpojumi bija reāli un fiziski taustāmi vai redzami. Zemenes tirgū. Mašīna auto placī. Matu griezums frizētavā.
Savukārt šobrīd pārdevējiem jāprot parādīt klientam vērtību produktā un pakalpojumā, kas ir abstrakts un virtuāls. To nevar saskatīt, aptaustīt, pasmaržot, pagaršot vai kā citādi fiziski novērtēt.
Pasaules biznesa attīstības tendences no Rietumvalstīm agrāk vai vēlāk ienāk arī Austrumeiropā. Tas nozīmē, ka arī Latvijā varam sagaidīt, ka arvien lielāka daļa uzņēmējdarbības būs abstrakta un virtuāla.
Ko tas viss nozīmē?
Ej mācīties, kā pārdot! Lai pārdotu kaut ko netaustāmu un virtuālu, ir vajadzīgas arvien labākas prasmes.
Kāds draugs Latvijā man pirms dažiem gadiem teica, ka mēs visi esam tikai vienas prasmes attālumā no savu ienākumu dubultošanas. Nevaru likt galvu ķīlā, ka pārdošana uzreiz dubultos kāda ienākumus, bet esmu pārliecināts, ka pārdošana noteikti palīdz celt ienākumus ātrāk kā jebkura cita prasme.
Esmu arī novērojis, ka veiksmīgākie uzņēmumi un startupi ir nevis tie, kam ir labāks produkts, bet gan tie, kuri prot to labāk pārdot.
Tādēļ tāpat kā Bergs nenogurstoši skandina “Bērni, mācieties fiziku un matemātiku“, mans aicinājums ir “Bērni un pieaugušie, mācieties pārdošanu!“